Dr. Birkás Antal hivatalos honlapja

Korábbi félévek - 2020 előtti félévek - kurzusai:

Keresztény társadalomelmélet és gyakorlat
Oktatás nyelve: magyar
Tanszék: KRE, ÁJK, Társadalomtudományok és Nemzetközi Tanulmányok Intézete
Tanóra száma: 2óra/hét
Meghirdetés féléve: 2018/2019-es tanév tavaszi féléve 
Oktató: Dr. habil Birkás Antal

 
A tantárgy szakmai elsajátításának célja:
 
A félév során részletes bemutatásra kerülnek a protestáns szociáletika legfontosabb területei. A fogalmi tisztázást követően – a katolikus társadalmi tanítás ismertetése mellett – a szociáletika legfontosabb elméleti és gyakorlati területeit és az ahhoz kapcsolódó kérdésköröket beszéljük meg.
 
Rövid tantárgyprogram, a megszerezhető ismeretek, elsajátítandó alkalmazási (rész)készségek és (rész)kompetenciák leírása:
 
Tantárgyi tematika:
 
 
  1. Társadalmi tanítás, szociáletika – problémafelvetés; követelmények és kiselőadások megbeszélése.
  2. Bevezetés: a szociáletika fogalma és jellege, római katolikus kitekintés. Cselekvéselmélet és annak vonatkozásai.
  3. A protestáns társadalmi tanítás (szociáletika) rövid története. Újszövetségi és ószövetségi vonatkozások.
  4. A reformáció: rövid történeti áttekintés, magyarországi kezdetek; gyászévtized, artikuláris korszak; a reformáció „kincsei”, hatástörténet.
  5. Különböző etikák (a főbb filozófiai és teológiai etikák jellegzetességei).
  6. Állam, jog, politika. Engedelmesség kérdése. Változások Luther felfogásában. Kálvin vonatkozó nézetei. Királytükrök, Közösségi döntéshozatal. Alkotmányeszme. Kálvinista jogászok.
  7. „Aktualitások” – Halálbüntetés, migráció, háború és béke kérdése.  Laudato si c. enciklika (kiselőadás).
  8. A keresztény politika lehetőségei és jellemzői. Theissen: Jézus-mozgalom (kiselődadás)
  9. Gazdagság és szegénység; gazdasági kérdések; protestantizmus és gazdaság.
  10. Ökoteológia – a teremtett világ megóvása.
  11. A párkapcsolatok etikája (házasság, család, homoszexualitás stb.).
  12. Világvallások – trendek: a jövő.
 
Megszerezhető ismeretek, elsajátítandó alkalmazási (rész)készségek és (rész)kompetenciák leírása:
Szociáletikai és általános társadalomelméleti, ill. teológiai tudás bővítése, továbbá annak meglátása, hogy a keresztény látásmód alapján a tematikában jelzett témákban milyen elméleti és gyakorlati válaszokat adhatunk az élet különböző kérdéseire.
Értékelés módja: jegy
Az értékelés módszere: a megajánlott jegy feltétele az aktív órai részvétel és a megtartott kiselőadás.
Az ismeretek, készségek és kompetenciák elsajátításához rendelkezésre álló tanulmányi segédanyagok:
 
BÉKEFY, Lajos – BIRKÁS, Antal: Napjaunk dilemmái – protestáns válaszok. Szociáletikai kézikönyv mindenkinek. Gondolat Kiadó. Budapest. 2015.
Ajánlott irodalom:
FAZAKAS, Sándor (szerk.): A protestáns etika kézikönyve. Kálvin Kiadó. Budapest. 2017.
ANZENBACHER, Arno: Keresztény társadalometika. Szent István Társulat. Budapest. 2001.






Állam és egyház kapcsolata az Európai Unió országaiban: modellek, alternatívák
(Relation of State and Church in the countries of the European Union: models, alternatives)
KRE ÁJK (Alkotmányjogi Tanszék), ill. Hittudományi Kar
 
Tantárgy felelőse: Féléves/Heti óraszám:
H: 2
 
Órarendi beosztás:
szerda
 
 
Előtanulmányi kötelezettségek:
Tantárgy előadója:
Dr. habil. Birkás Antal
Előadó fogadóórái:
 
2 kredit
 
Meghirdetés féléve:
 
tavaszi és őszi
Ajánlott félév: Értékelés módja:
jegy
Oktatás nyelve:
magyar
Típusa: Értékelés módszere:
órai munka, megtartott kiselőadás, zárthelyi dolgozat
 
 
A tantárgy szakmai tartalma, elsajátításának célja:
A félév során részletes bemutatásra kerülnek az állam és az egyház(ak) kapcsolatainak lehetséges formái, a különböző modellek és alternatívák sajátosságai. Mindezt tagállamonkénti bontásban, az előadást és a szemináriumi formát vegyesen alkalmazva teszem, illetve tesszük (a fogalmi tisztázás és a történeti áttekintés után az egyes modellekhez tartozó tagállami példákat vesszük sorra, a legfontosabb sajátosságok kiemelésével, egységes szempontrendszer alapján).
 
A tantárgy programja, megszerzendő ismeretek, elsajátítandó készségek és kompetenciák:
Tantárgyi tematika:
 
  1. A kurzus ismertetése, a követelmények és az irodalom megbeszélése; a kiselőadások beosztása, ill. megbeszélése. Fogalmi tisztázás I-II. Az állam fogalma (jogi-politológiai és teológiai megközelítés). Az egyház fogalma (teológiai és jogi megközelítés).
  2. Történeti áttekintés. Állam és egyház kapcsolata a történelem folyamán. Állam és egyház kapcsolata az Európai Unió országaiban: főbb modellek, alternatívák.
  3. Ország-tanulmányok (Svédország)
  4. Ország-tanulmányok (Finnország)
  5. Ország-tanulmányok (Dánia)
  6. Ország-tanulmányok (Franciaország)
  7. Ország-tanulmányok (Görögország)
  8. Ország-tanulmányok (Olaszország)
  9. Ország-tanulmányok (Németország)
  10. Magyarország I.: történeti előzmények (a rendszerváltás előtti helyzet bemutatása; a diktatúra kiépülése, koncepciós perek; a Kádár-rendszer és az egyházak)
  11. Magyarország II. (Rendszerváltástól napjainkig. Az új jogi/történelmi helyzet és a kárpótlás folyamatának bemutatása.)
  12. Magyarország III. (Köznevelési rendszer, aktuális változások, új „egyházi törvény”.)
Megszerezhető ismeretek, elsajátítandó alkalmazási (rész)készségek és (rész)kompetenciák leírása: összehasonlító módszertan alkalmazása; a jogi és államtudományi ismeretek mellett politológiai, általános társadalomtudományi és teológiai ismeretek bővítése.


Értékelés módja: aláírás és jegy
 
Az értékelés módszere: az aláírás feltétele az aktív órai részvétel, a megtartott kiselőadás; a félévvégi jegy feltétele a vizsgaidőszakban sikeresen megírt zárthelyi dolgozat.

Az ismeretek, készségek és kompetenciák elsajátításához rendelkezésre álló tanulmányi segédanyagok:
 
BIRKÁS, Antal: Állam és egyház kapcsolata az Európai Unió országaiban: modellek, alternatívák. Patrocinium. Budapest. 2018.
 
Ajánlott irodalom:
ROBBERS, Gerhard: State and Church in the European Union. Nomos. Baden-Baden. 2005.
SCHANDA, Balázs: Magyar állami egyházjog. Szent István Társulat. Budapest. 2000.
Angol nyelvű honlapok (International Religious Freedom Report anyagai, EUREL elemzései)






Politológiai alapismeretek teológus hallgatók számára
 
Tantárgy felelőse: Féléves / Heti óraszám:
H: 2
 
Órarendi beosztás:
csütörtök
 
 
Előtanulmányi kötelezettségek:
Tantárgy előadója:
Dr. habil. Birkás Antal
Előadó fogadóórái:
 
2 kredit
 
Meghirdetés féléve:
 
tavaszi/őszi
Ajánlott félév: Értékelés módja:
jegy
Oktatás nyelve:
magyar
Típusa: Értékelés módszere:
aktív órai munka, kollokvium
 
 
A tantárgy szakmai tartalma, elsajátításának célja:
A politikatudomány alapjainak, e tudományterület legalapvetőbb alapfogalmainak és alaptémáinak az elsajátítása (politikatudományi és általános társadalomtudományi ismeretek) azzal a céllal, hogy a hallgató képes legyen a politika világának jobb megértésére, a kritikai gondolkodás elsajátítására. A kurzus során (2-3 előadás alkalmával) teológiai vonatkozású témákat (pl. állam fogalma teológiai megközelítésben, egyház fogalma, állam és egyház kapcsolata az európai országokban, média és egyház, ideológiák és kereszténydemokrácia stb.) is érintünk.
 
A tantárgy programja, megszerzendő ismeretek, elsajátítandó készségek és kompetenciák:
Tantárgyi tematika:
 
  1. A kurzus ismertetése, a követelmények és az irodalom megbeszélése. A politikatudomány fogalma, a tudományterület kialakulása, intézményesülése, magyarországi és nemzetközi jelene.
  2. A politikatudomány alapfogalmai I.
  3. A politikatudomány alapfogalmai II.
  4. Politikai kultúra
  5. Választói magatartás, választási rendszerek
  6. Média és politika I.
  7. Média és politika II.
  8. Politikai marketing – politikai kommunikáció
  9. Közszereplés és beszédírás
  10. Alkotmánytan
  11. Állam és egyház kapcsolata az Európai Unió országaiban – általános áttekintés
  12. Állam és egyház kapcsolata – egy konkrét ország-tanulmány ismertetése
Megszerezhető ismeretek, elsajátítandó alkalmazási (rész)készségek és (rész)kompetenciák leírása: politológiai alapismeretek elsajátítása, a politika világának jobb megértése, kritikai gondolkodás. Olyan ismeretek megszerzése, amelyek egy leendő teológus/lelkész számára a mai világban való eligazodást megkönnyítik. A témák között az egyházak és az állam viszonyának a megértését segítő ismereteket is érintünk.
 
Értékelés módja: aláírás és jegy
 
Az értékelés módszere: az aláírás feltétele az aktív órai részvétel; a félévvégi jegy feltétele a vizsgaidőszakban sikeresen teljesített kollokvium.
 
Az ismeretek, készségek és kompetenciák elsajátításához rendelkezésre álló tanulmányi segédanyagok:
 
BAJOMI-LÁZÁR, Péter: A politika mediatizálódása és a média politizálódása. Forrás: https://mediakutato.hu/cikk/2005_01_tavasz/03_politika_mediatizalodasa/
BIRKÁS, Antal: Állam és egyház kapcsolata: modellek, alternatívák dióhéjban. In Theologiai Szemle. 2011. 2. szám. 108-109 oldalak.
GALLAI, Sándor – TÖRÖK, Gábor: Politika és politikatudomány. AULA kiadó. Budapest. 2005. (az órán kijelölt és megbeszélt részek)
 
 
Ajánlott irodalom:
 
BIRKÁS, Antal: A brit választási rendszer és pártrendszer. In: Fiatal politológusok antológiája. FiPoliT (Fiatal Politológusok Társasága) kiadványa. ANTOLÓGIA Kiadó. 2003. 261-271. oldalak.
BIRKÁS, Antal: Állam és egyház kapcsolata az Európai Unió országaiban. Patrocinium. Budapest. 2018.(az órán kijelölt és megbeszélt részek)
BIRKÁS, Antal: Átalakuló pártrendszer. A 2001-es brit választási kampány. In: Politikatudományi Szemle 2001/3-as szám. Budapest. 2001. 55-80. oldalak.
BIRKÁS, Antal: Luther és Kálvin a világi hatalomról. In: Vigília 2017/10-es szám.
BIRKÁS, Antal: Reformáció, államhatalom, politika. Luther Kiadó. Budapest. 2011. (az órán kijelölt és megbeszélt részek)
GYURGYÁK, János: Mi a politika? Osiris Kiadó. Budapest. 2004.






Ideas on State, Law, Power and Politics: Political Philosophy of Luther and Calvin
 
Tantárgy felelőse: Féléves / Heti óraszám:
 
Órarendi beosztás:
szerda
 
 
Előtanulmányi kötelezettségek:
Tantárgy előadója:
Dr. habil. BIRKÁS Antal
Előadó fogadóórái:
 
kredit:
 
Meghirdetés féléve:
 
tavaszi
Ajánlott félév: Értékelés módja:
jegy
Oktatás nyelve:
angol
Típusa: Értékelés módszere:
short essay
 
The course is designed to itroduce students to the thinking of the greatest reformers Luther and Calvin. The aim of the course is to analyze Christian political philosophy and to see the effects of Protestantism on the development of our political thinking.
 
First meeting (22nd of February, 3pm-5pm): The Protestant Reformation: Origins, Impact and Heritage (Historical overview: the main European connections; The start of reformation in Hungary; Spread of the new faith; Legacy of the reformation).
 
Second meeting (29th of March, 3pm-4pm): meeting with bishop Péter KONDOR (Southern Diocese of the Evangelical Lutheran Church of Hungary). The present situation of Protestantism in Hungary.
 
Third meeting (26th of April, 3pm-5pm): Luther and Calvin on State, Power, Law and Politics. The heritage – the development of our political thinking; constitution, decision making, involvment in politics, Beruf-avocaion, economics etc.



BIRKÁS, Antal: State and Church. Luther’s View: The Two Kingdoms. In: 4th International Conference of PhD Students. University of Miskolc, Hungary. 11-17 August 2003.
FAGGYAS, Sándor and KORÁNYI, András: Reformation for 500 years. Protestáns Újságírók Szövetsége. Budapest. 2015.
HÖPFL, Harro: Luther and Calvin on secular authority. Cambridge Texts in the History of Political Thought. Cambridge University Press. 2005.
TROELTSCH, Ernst: Protestantism and Progress. A Historical Study of the Relation of Protestantism to the Modern World. Williams and Norgate, London. G. P. Putman’s Sons, New York. 1912. 
 

 



A keresztyén társadalomelmélet és gyakorlat (KRE ÁJK)
Tanszék: Társadalomtudományok és Nemzetközi Tanulmányok Intézete (KRE ÁJK)

A kurzus tematikáját Dr. Bethlen István gróf tematikája alapján a félév elején közösen beszéljük meg.

Évközi tanulmányi követelmények: rendszeres (kötelező) óralátogatás, aktív részvétel az órákon, szemináriumi feladatok elvégzése. Megajánlott jegy.







Állam és egyház kapcsolata az Európai Unió országaiban: modellek, alternatívák (KRE ÁJK)
 
A tantárgy megnevezése angolul: Relation of State and Church in the countries of the European Union: models, alternatives                     
Oktatás nyelve: magyar                              
Tanszék: Alkotmányjogi Tanszék                 
Tanóra száma: 2óra/hét                              
Meghirdetés féléve: 2017/2018-as tanév tavaszi féléve; 2018/2019-es tanév őszi féléve    
Oktató: Dr. habil Birkás Antal                    
 
A tantárgy szakmai elsajátításának célja:
A félév során részletes bemutatásra kerülnek az állam és az egyház(ak) kapcsolatainak lehetséges formái, a különböző modellek és alternatívák sajátosságai. Mindezt történeti megközelítésben, ill. tagállamonkénti bontásban, az előadást és a szemináriumi formát vegyesen alkalmazva teszem, illetve tesszük (a fogalmi tisztázás és a történeti áttekintés után az egyes modellekhez tartozó tagállami példákat vesszük sorra, a legfontosabb sajátosságok kiemelésével, egységes szempontrendszer alapján). A magyar helyzet ismertetésére két alkalom keretében kerítünk sort. Az első alkalommal a rendszerváltás előtti helyzetet vizsgáljuk meg. A félév zárásaként pedig a rendszerváltás körüli történéseket, a kárpótlás folyamatát, illetve az aktuális törvényi változásokat elemezzük.
 
Rövid tantárgyprogram, a megszerezhető ismeretek, elsajátítandó alkalmazási (rész)készségek és (rész)kompetenciák leírása:
 
Tantárgyi tematika:
 
  1. A kurzus ismertetése, a követelmények és az irodalom megbeszélése; a kiselőadások beosztása, ill. megbeszélése
  2. Fogalmi tisztázás I-II. Az állam fogalma (jogi-politológiai és teológiai megközelítés). Az egyház fogalma (teológiai és jogi megközelítés).
  3. Történeti áttekintés. Állam és egyház kapcsolata a történelem folyamán.
  4. Állam és egyház kapcsolata: főbb modellek, alternatívák.
  5. Ország-tanulmányok (Svédország)
  6. Ország-tanulmányok (Finnország)
  7. Ország-tanulmányok (Dánia)
  8. Ország-tanulmányok (Franciaország)
  9. Ország-tanulmányok (Görögország)
  10. Ország-tanulmányok (Olaszország)
  11. Ország-tanulmányok (Németország)
  12. Magyarország (A rendszerváltás előtti helyzet bemutatása; a diktatúra kiépülése, koncepciós perek; a Kádár-rendszer és az egyházak. A rendszerváltástól napjainkig. Az új jogi/történelmi helyzet és a kárpótlás folyamatának rövid bemutatása. Aktuális változások, új "egyházi törvény".)
Megszerezhető ismeretek, elsajátítandó alkalmazási (rész)készségek és (rész)kompetenciák leírása:
Összehasonlító módszertan alkalmazása; a jogi és államtudományi ismeretek mellett politológiai, általános társadalomtudományi és teológiai ismeretek bővítése.
 
Értékelés módja: aláírás és jegy
 
Az értékelés módszere: az aláírás feltétele a megtartott kiselőadás vagy fordítás/rövid esszéírás; a félévvégi jegy feltétele a sikeresen teljesített vizsga, írásban (a vizsgaidőszakban megadott négy időpnt valamelyikén).
 
Az ismeretek, készségek és kompetenciák elsajátításához rendelkezésre álló tanulmányi segédanyagok:
 
BIRKÁS, Antal: Állam és egyház kapcsolata az Európai Unió országaiban: modellek, alternatívák. Patrocinium. Budapest. 2018.
 
Ajánlott irodalom:
 
ROBBERS, Gerhard: State and Church in the European Union. Nomos. Baden-Baden. 2005.






CJTA, 2016/2017-es akadémiai év őszi félév:

A tantárgy megnevezése: Protestáns szociáletika (tematika: BÉKEFY, Lajos - BIRKÁS, Antal: "Napjaink dilemmái - protestáns válaszok. Szociáletika kézikönyv mindenkinek" című könyv fejezetei alapján).

Tervezett kurzus:


A tantárgy megnevezése: Állam és egyház kapcsolata az Európai Unió országaiban: modellek, alternatívák

Oktató: Birkás Antal PhD

A kurzus célja: a félév során részletes bemutatása kerülnek az állam és az egyház(ak) kapcsolatainak lehetséges formái, a különböző modellek és alternatívák sajátosságai. Mindezt történeti megközelítésben, ill. tagállamonkénti bontásban, az előadást és a szemináriumi formát vegyesen alkalmazva teszem, illetve tesszük (a fogalmi tisztázás és a történeti áttekintés után az egyes modellekhez tartozó tagállami példákat vesszük sorra, a legfontosabb sajátosságok kiemelésével). A magyar helyzet ismertetésére két alkalom keretében kerítünk sort. Az első alkalommal a rendszerváltás előtti helyzetet vizsgáljuk meg. A félév zárásaként pedig a rendszerváltás körüli történéseket, a kárpótlás folyamatát, illetve az aktuális változásokat – új egyházi törvény – elemezzük.
 
Tantárgyi tematika:
  1. A kurzus ismertetése, a követelmények és az irodalom megbeszélése; a kiselőadások beosztása, ill. megbeszélése
  2. Fogalmi tisztázás I. Az állam fogalma (jogi-politológiai és teológiai megközelítés)
  3. Fogalmi tisztázás II. Az egyház fogalma (teológiai és jogi megközelítés)
  4. Történeti áttekintés. Állam és egyház kapcsolata a történelem folyamán
  5. Állam és egyház kapcsolata: főbb modellek, alternatívák
  6. Ország-tanulmányok (Svédország)
  7. Ország-tanulmányok (Finnország és Dánia)
  8. Ország-tanulmányok (Franciaország)
  9. Ország-tanulmányok (Németország)
  10. Ország-tanulmányok (Görögország és Olaszország)
  11. Magyarország I.: történeti előzmények (a rendszerváltás előtti helyzet bemutatása; a diktatúra kiépülése, koncepciós perek; a Kádár-rendszer és az egyházak)
  12. Magyarország II. (Rendszerváltástól napjainkig. Az új jogi/történelmi helyzet és a kárpótlás folyamatának bemutatása. Aktuális változások, új "egyházi törvény".)
  13. Zh megírása
  14. Félév lezárása, jegybeírás
Az értékelés módszere, vizsgaforma: órai jelenlét (aktivitás), kiselőadás megtartása, zh megírása.
Kötelező irodalom: az órán megadott internetes elérhetőségek (angol nyelvű tanulmányok), Gerhard Robbers, Schanda Balázs és Boleratzky Lóránd magyar és angol nyelvű könyvei és tanulmányai, valamint az általam írt 200 oldalas egyetemi jegyzet (8 ország részletes bemutatása).


Ingyenes honlapkészítő
Ez a weboldal a www.oldalunk.hu honlapkészítővel készült. | Adatvédelmi tájékoztató